onsdag 27 april 2011

Kan Agnes ha på sig något annat än leggins?

Leggins är ju inte så slitstarka och på förskolan har de hintat lite efter nån typ av överdragsbyxa. Regnbyxor blir lite varmt nu. Hittade ett blommigt tyg (hemma hos mapa!) som varit gardiner till ett husvagnsförtält (aldrig använda av mina föräldrar). Det är ett ganska tunt tyg, men känns ändå hyfsat slitstarkt och för att förstärka knäna sydde jag på blommor av jeanstyg. Mönstret är från Brevskolans grundmönster, centilong 104. Upptäckte då jag skulle sy dit ett resår i linningen att de var på tok för smala över höften då tyget inte är elastiskt. Jag rotade fram en orange dragkedja och så räddades dem byxorna.




Det andra byxmönstret jag testade var ifrån Christina Hedberg-Molins "Vi syr till småbarnen", centilong 105. Denna modell blev istället alldeles för vid över höften. Passar bättre till t ex velour. Det känns inte så lyckat i jeans till en leggins-tjej, som var mitt val. För att öka chansen att de skulle tas på sydde jag dit Agnes namn fram på benet och lite fickor bak. Hon gick med på att pröva dom i morse, men ville ta på sig sina leggins sen...

Tulpantyget är ett gammalt påslakan från Ikea.

2 kommentarer:

  1. Du kan jo sy överdragsbyxor av baevernylon? Det tåler jo lite fukt och slitage. Dom har det på Calletex tror jag. Och Stoff & Stil. Vad kul med namnet på benet!

    SvaraRadera
  2. hoho! hade önskat jag hade haft så snygga kläder när jag var liten ^^
    glad blev jag, när jag såg att jag var länkad här bredvid! tack fina Charlotte, snart ses vi i allt stök&fix som väntar! kram.

    SvaraRadera